Biler

Autobranchen: krisetider kræver strategisk nytænkning

Hvorfor du bør overveje mere bæredygtige løsninger i dag for at sikre din forretning i morgen

Autobranchen oplever en grundlæggende omlægning, som primært drives af fire tendenser: elektromobilitet, dele-mobilitet, *forbundne biler og automatisering af selvkørende biler.

Den stigende efterspørgsel efter elbiler og innovative mobilitetsløsninger er et resultat af globale omprioriteringer, som bl.a. fremhæver vigtigheden af adgang til mere bæredygtige alternativer. Drivkraften bag disse tendenser kan desuden også tilskrives juridiske implikationer som følge af globale politiske agendaer. Disse tendenser, har allerede fået en del bilproducenter og leverandører til at reagere, men krig og forsyningsproblemer har skabt alvorlige konsekvenser for denne udvikling.

*Forbundne biler (connected cars) omfatter biler, hvor data om eksempelvis motorens ydeevne, ejerens vaner og brugsmønstre kan indsamles og behandles af en anden part.

EU flag

Europæiske krisetider

Produktionen af elbiler og reservedele, som i forvejen led under forlængede leveringstider, er nu særligt ramt som følge af invasionen af Ukraine. Mange af de større bilproducenter som eksempelvis Volkswagen, Mercedes-Benz og Skoda har bl.a. været nødsaget til at stoppe produktionen helt grundet mangel på dele.

Dette har også ført til et fald i efterspørgslen, som kun forventes at falde yderligere i takt med at inflationen i Europa stiger. Denne udvikling har generelt haft en negativ indflydelse på mange bilforhandleres interne processer, som nui stigende grad kræver strategisk nytænkning og omlægninger af forretningsmodellen.

Brugte biler

Brugtbilmarkedet boomer

Brugtbilmarkedet har siden coronaens indtog oplevet en markant stigning - især blandt nybilforhandlere, som nu også har fået øjnene op for indtjeningspotentialet på to områder:

  • Brugtbilhandel
  • Eftermarkedet

Seneste tal fra Dansk Industri og Bilbasen viser, at nybilforhandlere stod for ca. seks ud af ti brugtbilhandler i de første seks måneder af 2022, hvilket yderligere forklarer stigningen på 3+% i forhandlerandelen på brugtbilmarkedet de sidste fire år.

På trods af denne udvikling, går ca. 90% af forhandlernes samlede budget stadig primært til markedsføring af nye biler, hvilket betyder at der kun er ca. 10% tilbage til indsatsen på eftermarkedet.

Loyalitet på eftermarkedet

Stigningen i brugtbilkøb kan være en indikation på økonomisk usikkerhed blandt befolkningen som følge af inflationen. Dette kan i første omgang virke bekymrende, men forhandlerne og værkstederne bør i stedet se dette som en mulighed for at øge indsatsen på eftermarkedet.

airco splash

airco well®: verdens mest effektive A/C rensesystem

Vores allergivenlige og patenterede airco well® rensekoncept fjerner skadelige mikroorganismer dybt inde i anlægget - i pollenfilterkassen og i fordamperen.

Skab helt fantastiske resultater for dine kunder med vores effektive højtryksmetode, som er specialudviklet til dybderens af fordamperen ved hjælp af airco-trykpistolen. Metoden dræber og fjerner bl.a. mug og skimmelsvamp i anlægget og giver den reneste og absolut sundeste airconditionluft i bilen.

Graf

Øget omsætning med minimal arbejdsindsats

B2C er forældet - krisetider kræver H2H (Human2Human). Den økonomiske usikkerhed spreder sig blandt befolkningen, som gør, at bilejerne bliver mere økonomisk bevidste og tryghedssøgende. Med airco well® faciliterer du hurtigt og nemt kunderelationer i disse usikre tider og sikrer loyalitet på eftermarkedet.

Det gennemsnitlige airco well®-værksted kan øge deres nettoomsætning med 500.000+ DKK årligt ved at integrere rensekonceptet i den daglige tilgang til kunderne.

Rapporter

Løbende opfølgning og skræddersyet support

Vi følger jer gennem hele implementeringsprocessen, hvor vi bl.a. også tilbyder kompetencerig support på områder som uddannelse af personale, anvendelse af rensesystemet i praksis, integrering af konceptet i jeres salgsprocesser og skræddersyet marketingsupport.

Derudover tilbyder vi også en eksklusiv mulighed for at levere dokumentation på renseeffektiviteten til kunderne for yderligere at fremme gennemsigtigheden på eftermarkedet.